The Group Theater & Method Acting

The Group Theater
Etablerte i 1931

The Group Theater var et ensemble som var etablert i 1931 av Harold Clurman, Cheryl Crawford og Lee Strasberg. Elia Kazan var også medlem.

I 1947 etablerte Kazan og noen andre The Actors Studio, for utvalgte skuespillere fra ensemblet til å studere og videreutvikle Stanislavskis teknikker. Strasberg ble til den dominante stemmen i gruppen. The Actors Studio fokuserte på skuespillerens indre følelser og var ikke opptatt med teknikker som er nødvendige for å formidle rollefiguren eller handlingen til et teaterpublikum. Etter 1960 ble realisme mindre populært og Strasbergs teknikker ble brukt mindre på teater. Men begrepet Method Acting har klistret seg fast og betyr så mye forskjellige nå.

Noen pedagoger forbundet med Method Actings forskjellige greiner:

Se stikkord oversikt for mer om hver.

Ikke alle skuespillere er begeistret for Method Acting. Det er en anekdote som forteller at når Dustin Hoffman spilte i Maraton Man han sprang rundt bygningen flere ganger for å svette. Den eldre skuespiller (en av de siste «actor-managers» i britiske teater) Sir Laurence Olivier skal ha sagt:

«My dear boy, have you ever tried acting?»

His thoughts on working with another famous «Method actor» Marilyn Monroe, and the clash of acting cultures:

 


 

Men selv om Sir Laurence Olivier var ikke overbevist om «Method acting» – han var imponerte med Marlon Brando:

NB: In the above video – 4 minutes in – Sir Laurence Olivier talks about Chekhov’s metaphor of a real nose stuck in a Rembrandt painting: What is the the point of «real» acting in a theatrical production?


 

Forslag til fordypning:

Stene Øystein Skeuspillerteknikk og estetikk i amerikansk teater

I have been warning students to be cautious of acting instructors long before the #metoo movement. This podcast #metoo and Method Acting also explains why some people think it is important to distinguish between Method Acting and Stanislavski’s «System», even though most sources you read will not.