Vsevolod Meyerhold

*(Bilde ovenfor fra Theatrestyles blogspot)

BIOMEKANIKK
KONSTRUKTIVISME

Vsevolod Meyerhold 1874-1940
russiske

  • Var en stjerneelev hos Konstantin Stanislavski
  • Ble interesserte i symbolisme og utviklet sin egen skuespillteknikk: teatralsk biomekanikk
  • Utviklet russiske konstruktivisme og politiske teaterformer som agitprop
  • Var Marxist men kritiserte utviklingen som det ble under Stalins kommunisme
  • Ble henrette av Stalin

Det er stor uenighet blant teoretikere og skuespillere når det gjelder akkurat hva biomekanikk var. Når han var henrettet, ble alle taus om hans arbeid. Det var mange (i USA f.eks) som gjette seg fram.

Jeg har hele filmen som jeg viser i timen – enten TIP2 eller TEB1/TEB2. De kan brukes som kilde.

During the 1890s the symbolist ideal began to be expounded in Russia but not until about 1905 did it make a deep impression. From that time until 1917 it was the major literary mode. Shortly after 1900 Stanislavsky became interested in Maeterlinck and in 1904-1905 presented a bill of his short plays. This experience helped to convince Stanislavsky that his company needed to enlarge its approach, and in 1905 he established a studio to experiment with nonrealistic styles. To supervise the work, Stanislavsky employed Vsevelod Meyerhold (1875-1940), a former member of the Moscow Art Theatre who had left in 1902 to form his own troupe. A number of productions were planned for the new studio, but Meyerhold’s subordination of the actors to his directorial concepts displeased Stanislavsky so much that he discontinued the experiment. (Brockett. page 454)

Stalin til slutt hadde Meyerholdt henrettet for sin kunstnerisk arbeid.

Meyeholdt skrev fra fengsel til Mototov:

Forhørelederne begynte å bruke makt mot meg, en syk 65 år gammel mann. Jeg ble tvunget til å ligge med ansiktet ned, og ble slått på fotsålene og over ryggraden med en gummi rem. De satt meg på en stol … og slo føttene mine ovenfra… I de neste dagene, da disse delene av bena mine var dekket av omfattende indre blødninger, slo de igjen løs på de røde, blå og gule merkene, og smerten var så intens at det kjentes som om kokende vann ble helt over dem… Jeg hylte og gråt av smerte. Do slo meg på ryggen… slo meg i ansiktet, svingte nevene sine fra stor høyde… De uutholdelige fysiske og mentale smertene fikk øynene mine til å gråte endeløse tårestrømmer.

(Montefiore, Simon Sebag. Stalin. Cappelen, Oslo. 2006.)

 


Muligheter for fordypning:

Nikolaj Gheorghevic Kustov (1900-1976) var den skuespiller som var ekspert på Meyerholds Biomekanikk. Han hadde ansvar for å lære vekk kunnskap til andre skuespiller. Når Meyerhold var henrettet, forsvant Kustov fra offentlig fra til 1970-tallet. Da tok han to elever og prøvde å videreføre kunnskapen til kommende generasjoner. Gennadi Nikolaevic Bogdanov er en av de (Han er i skuespilleren i “Screener” filmsnutt over.)

“Meyerhold and the Russian Avant Garde”. Theatre Futures.org.uk

kommer: scan fra Stalins biografi – brev fra Meyerhold i fengsel til Stalin

Commedia dell’Arte av John Rudlin kapittel om Meyerhold